25 February 2011

Run For Your Heart 2010: A Review

Oleh: Seatea Juga Adalah Nadiah dan Juwei Itu حزوان


Sempena majlis Malam Anugerah Kolej Tun Hussien Onn  atau lebih dikenali sebagai Merbauan Glory Award (MEGA KTHO) 2010 yang akan diadakan pada hari Sabtu, 26 Februari 2011 akan datang, program Run For Your Heart (R4YH) 2010 telah dicalonkan sebagai program terbaik kolej bagi sesi 2009/2010. MEGA KTHO merupakan malam penghargaan kepada ahli-ahli kolej di atas sumbangan mereka terhadap kecemerlangan KTHO dalam bidang aktiviti, akademik, sukan dan lain-lain pencapaian di pelbagai peringkat.

Program R4YH telah diadakan pada hari Sabtu, 23 Oktober 2010 dengan bertemakan "Rekreasi untuk jantung yang sihat" sempena Hari Jantung Sedunia yang jatuh pada 10 Oktober setiap tahun. Program ini adalah bertujuan memupuk kesederan tentang penjagaan jantung melalui aktivit rekreasi yang mudah iaitu berlari.

Penyertaan yang amat menggalakkan dari mahasiswa dan mahasiswi Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai dan juga pihak luar telah mengejutkan pihak penganjur agar menjalankan tugas dengan lebih profesional. Keluarga dari kakitangan Majlis Perbandaran Johor Bharu Tengah(MPJBT) dan staf UTM juga telah bersama-sama meluangkan masa untuk turun berlari bersama dengan peserta lain. 
Program larian yang terbuka untuk segenap umur ini juga disertai oleh pelajar-pelajar dari sekolah sekitar Taman Universiti, Skudai, dan Kangkar Pulai. Perlari profesional dari dalam dan luar negara juga tidak melepaskan peluang untuk menyertai program yang disertai lebih 700 orang peserta ini sebagai medan latihan ringan meraka. Kepelbagaian latar belakang peserta dan ragam pelajar-pelajar sekolah telah menjadikan program yang julung-julung kali diadakan di UTM ini penuh dengan memori indah bagi peserta dan juga pihak penganjur.

Berbekalkan sokongan  padu dari Timbalan Naib Canselor bahagian Hal Ehwal Mahasiswa (TNC HEMA), Prof Dr. Mohd Tajuddin Hj Ninggal dan juga Yang DiPertua MPJBT, Haji Md Fuzi Ahmad Shahimi, program ini berjaya berjalan dengan lancar. Penyertaan dan kerjasama daripada kakitangan agensi kerajaan dan bukan kerajaan seperti pameran daripada Institut Jantung Negara (IJN), sesi derma darah oleh Hospital Sultan Ismail (HSI), khidmat nasihat kesihatan daripada Hospital Penawar, dan juga bekalan minuman kecergasan daripada Redbull dan Ribena serta kawalan keselamatan dari Balai Polis cawangan Skudai dan Taman Universiti juga telah membuatkan program ini berjalan dengan jayanya.

Para peserta dilepaskan seawal jam 8.45 pagi dari tempat perlepasan yang dibina berhampiran bangunan F54 selepas bersama-sam melakukan senamrobik dan menuju ke trek yang pendek atas nasihat pegawai polis kerana faktor keselamatan dan cuaca yang kurang mengizinkan. Walaubagaimanapun wajah ceria dan gembira tetap dapat dilihat dari para peserta yang tidak sabar memulakan larian. Beg cenderahati dan sijil telah diberikan kepada para peserta sebaik sahaja mereka tiba di pintu perlepasan. Minuman Redbull dan Ribena yang diberikan percuma menghilangkan penat mereka sebaik pulang semula di tapak program.

Semangat kerjasama dan tidak mudah putus asa oleh 30 orang ahli jawatankuasa penganjur dari Merbau Adventure and Recreation Club (MARC), KTHO adalah kunci utama kelangsungan program ini. Barisan penganjur sentiasa bermesyuarat apabila menghadapi masalah dan menerima nasihat dari golongan yang lebih berpengalaman untuk penambahbaikan sesuatu perkara. Program ini telah memberikan mereka pelbagai pengalaman baru dan juga telah berjaya menyampaikan objektif program kepada para peserta. R4YH 2010 telah melabuhkan tirainya, nantikan kemunculan R4YH 2011 yang lebih menarik, agressif dan bertenaga!

Video sewaktu pelepasan:

R4YH Facebook Page:

0 feed back(s):

Labels

Abseiling (1) Archery (1) Basic Camping (8) BBQ Nite (4) farewell nyte (3) Hiking (47) Jkm (4) JKM Day (2) kursus (1) Log (24) marc (12) MARC wedding (1) MEGA (3) Merdeka. Hiking (4) Mountain (17) MT Kelab (6) picture (7) Plat (3) post morterm (2) program (11) promo (12) R4YH (4) renungan (2) Review (2) revisit (3) Senamrobik (2) t-shirt (3) tips (7) training (6) transtitiwangsa (1) V3 (1) viking (1) Wall Climbing (2)