16 February 2011

Plat-plat baru di CUSGBB Full Circle 2011

Oleh: Juwei Itu حزوان


Sempena program Chamah-Ulu Sepat-Gerah-Bieh-Bilah (CUSGBB Full Circle) 2011 yang lalu (28/1-7/2/2011), MARC telah menggantung plat-plat baru di 'checkpoint' yang penting sepanjang perjalanan. Ini adalah bertujuan menyedarkan para pendaki MARC dan juga pendaki-pendaki lain agar sentiasa menjaga kebersihan di kem yang dilihat semakin menurun kualiti kebersihan. Sangat menyedihkan apabila kebanyakan kem di sepanjang trip dicemari dengan sampah-sarap yang sudah tentu dibuang oleh pendaki yang berhenti rehat di kawasan ini. Mengikut pemantauan peribadi, sampah paling banyak dilihat adalah di Kem Sungai Lepir dan juga puncak Gunung Chamah. Diharapkan situasi ini tidak berterusan dan para pendaki dapat menjaga kebersihan hutan kita.


Program ini disertai oleh 19 orang mahasiswa dan 3 orang pegawai pengiring daripada Kolej Tun Hussien Onn (KTHO), UTM yang juga ahli MARC dan diketuai oleh 2 orang penunjuk arah (guide). Program ini berjaya ditamatkan dengan lancar walaupun terdapat beberapa peserta yang cedera ringan di kaki dan masa perjalanan ditambah satu hari dari sasaran awal.


Penggantungan plat-plat ini telah memberi tanda nama baru pada kem disepanjang laluan CUSGBB Full Circle yang dilihat tanda nama sedia ada kebanyakannya sudah dimakan usia dan juga rosak akibat perbuatan vandalisme. Di samping itu, MARC juga secara tidak langsung melancarkan kempen cintai alam sekitar dengan bertemakan 'SAVE EARTH WE HAVE NOWHERE ELSE TO GO' yang tercatit di setiap plat yang digantung. Diharapkan Plat-plat ini akan kekal seperti yang telah digantung dan terkecuali daripada perbuatan vendalisme.

MARC juga mencari individu, persatuan, institusi atau sesiapa sahaja yang berminat untuk menaja penggantungan plat-plat seperti ini di masa akan datang. Sebarang pertanyaan boleh diajukan di Facebook MARC.

Nota: Sebanyak 26 plat baru telah digantung di CUSGBB FULL CIRCLE 2011

Contoh Gambar plat:
Kepada mana-mana pendaki ingin berkongsi gambar mereka bersama plat ini, bolehlah letak pautan diruangan komen.

Update:

0 feed back(s):

Labels

Abseiling (1) Archery (1) Basic Camping (8) BBQ Nite (4) farewell nyte (3) Hiking (47) Jkm (4) JKM Day (2) kursus (1) Log (24) marc (12) MARC wedding (1) MEGA (3) Merdeka. Hiking (4) Mountain (17) MT Kelab (6) picture (7) Plat (3) post morterm (2) program (11) promo (12) R4YH (4) renungan (2) Review (2) revisit (3) Senamrobik (2) t-shirt (3) tips (7) training (6) transtitiwangsa (1) V3 (1) viking (1) Wall Climbing (2)