16 October 2015

#THROWBACK: Liang Adventure

Assalamualaikum,

Trip: 2d1n
Pengarah : Ted
Camp Comm: Ikmal

Info mengenai Gunung Liang (source: here):
Gunung Liang terletak di Tanjung Malim, Perak. Terdapat dua laluan pendakian; (1) Dari Kg. Sg. Bill, (2) Dari Kg. Sg. Dara. Terdapat dua puncak iaitu:
a) Liang East (6343 ft)
b) Liang West (6342 ft)


DAY 1

Tiba di Kg. Sg Dara (approx 6.00 am) - Berjalan kaki menuju ke empangan - Breakfast - Seperti yang dijangka, MARCcrewz gerak lewat sikit *ehehe* - Stop sebentar di Lubuk Hantu untuk setting campsite - Redah sungai besar - Shoot terus ke puncak - Mencanak - Memacak - Lunch & solat di Kem 7/11 - Teruskan perjalanan ke puncak.

Lunch & solat di Kem 7/11

Alhamdulillah sampai juga ke Puncak Liang East *Yeay*. Ada yang terus menuju ke Liang West dan ada juga yang mengambil nafas, rehat sebentar baru ke Liang West daaaan ada juga yang tak pergi langsung Liang West. Pewai. Letih kunonnya. Hampa xtau yang hampa nie rugi besar! Subhanallah view foresty lumut2 kat Liang West tu sangat lawa okaaay. Layan gambar dulu...


Liang East unlocked!
Liang East

Liang West Unlocked!

Awan pun mendung, hujan pon makin menitik - Bergerak turun - Hujan selebat2nya - Hari sudah malam - Perjalanan memakan masa yang lama kerana faktor cuaca - Tiba di Kem 7/11 - Berehat sebentar - Masing2 menggigil kesejukan - Kelaparan- Alhamdulillah ada geng lain yang setup campsite di Kem 7/11 bermurah hati memberi kami minum hot choc - Meneruskan perjalanan.

Tiba di campsite kami! *Yeay* - Tapi . . . - Untuk ke campsite di Lubuk Hantu kami perlu meredah sungai - Disebabkan hujan yang lebat, arus air di situ teramat deras - Setelah berbincang, kami bersepakat untuk tidak melintas sungai tersebut - Faktor keselamatan diutamakan - Maka bermalamlah kami sehelai sepinggang, berteduh daripada hujan lebat menggunakan ponco - Merenung sahaja campsite yang telah dipasang fly di seberang sana *perit sungguh perasaan itu*.

Alhamdulillah, ada group lain juga rupanya yang setup campsite di Lubuk Hantu - Mereka menghulurkan bantuan makanan dan minuman - Yeaps masing2 memang sangatlah lapar dan bahan makanan & masakan untuk dinner semuanya ditinggalkan di seberang nun - Team tersebut memberi beberapa bungkus maggie & bekalan air minum yang bersih menggunakan tali yang telah disediakan (utk menyeberangi sungai)- Kami mebahagi2kan makanan & miuman yang diberi - Zzzz

DAY 2

Esok paginya cuaca dah reda, kami pon meredah sungai - Arus sungai masih laju tapi tidak berbahaya seperti malam semalamnya - Alhamdulillah kesemua kami selamat meredah sungai

Apa lagi, setiap group terus keluarkan bahan masakan - MasyaAllah punyalah lapar wooor - Ada yang makan ada yang mandi - Tugasan dibahagikan sama rata.

Setelah selesai makan & mandi kami terus menuju keluar - Hujan rintik2 sepanjang perjalanan - Pace masing2 relax tapi laju - Setelah melepasi gate empangan, dalam berkumpulan kami berjalan kaki menuju ke Kg Sg. Dara - Hujan sangat lebat - Memang kuyup.

Bas UTM pon dah tunggu - Masing2 tukar baju kering - Bas terus menuju pulang ke UTM - Setibanya di UTM barang2 kelab dipulangkan, dibersihkan & bersurai - Esoknya sessi postmortem.


KESIMPULAN:

  • Start trekking as early as possible.
  • Bring your own emergency food.
  • Training is important. Jangan skip2 training.



0 feed back(s):

Labels

Abseiling (1) Archery (1) Basic Camping (8) BBQ Nite (4) farewell nyte (3) Hiking (47) Jkm (4) JKM Day (2) kursus (1) Log (24) marc (12) MARC wedding (1) MEGA (3) Merdeka. Hiking (4) Mountain (17) MT Kelab (6) picture (7) Plat (3) post morterm (2) program (11) promo (12) R4YH (4) renungan (2) Review (2) revisit (3) Senamrobik (2) t-shirt (3) tips (7) training (6) transtitiwangsa (1) V3 (1) viking (1) Wall Climbing (2)