14 June 2009

::tips berguna II [packing]::

TIPS PACKING PART 1 :

  1. keselamatan dokumen penting

scan passport, i.c, dan dokumen-dokumen penting yang akan di bawa dan simpan di dalam emel atau soft copy supaya jika berlaku kehilangan anda mudah mengakses semula maklumat-maklumat penting ini dan membuat laporan.

  1. bahagikan barangan yang berharga.

Asingkan barang-barang yang berharga di tempat atau pocket beg yang berbeza supaya dapat meminimumkan kehilangan sekiranya berlaku sebarang kecurian atau kehilangan. Ingat! Malang tidak berbau. [ade pengalaman beb.haha!]

  1. botol kecil

gunakan botot kecil dan ringan untuk pack barangan cecair seperti toiletries example macam shampoo and etc.

  1. haversack tips

apabila anda packing barang dalam haversack, pastikan barang yang lebih ringan berada di bahagian bawah sementara yang berat di bahagian atas. Ini akan memudahkan pergerakan dan beg akan terasa lebih ringan as the pack rest on ur lower back. Lebih bagus jika anda meletakkan barang yang sering digunakan di bahagian atas beg supaya mudah dicapai. Pakaian kotor seeloknye ditempatkan di bahagian bawah sekali.

  1. plastic bag/ seal bag

selalunya plastic bag sangat berguna untuk pack barang-barang yang kecil terutamanye toiletries. Pakaian juga harus di balut di dalam pastik bag [plastic sampah yang kecil pon boleh] supaya dapat mengelakkannya dari basah dan sebarang kebocoran. Selain itu ia juga berguna untuk pack pakaian kotor. Bawa plastic bag yang secukupnya kerana ia sangat berguna semasa camping. Seal bag/plastic kedap udara lebih baik kerana ia transparent dan lebih tebal dan mengurangkan risiko kebocoran.

  1. pakaian

pack pakaian dalam plastic yang transparent [seal bag adalah digalakkan] dan bahagiakanmengikut jenis pakaian. Bila nak unpack bag anda hanya perlu keluarkan beberapa beg plastic dan boleh akses barang yang anda nak cari dengan cepat. Cara ini juga memudahkan jika anda ingin packing semula barang-barang ke dalam bag. Just make sure, beg plastic tidak ditinggalkan di merata-rata terutaman nye di kawasan nature seperti hutan!.

0 feed back(s):

Labels

Abseiling (1) Archery (1) Basic Camping (8) BBQ Nite (4) farewell nyte (3) Hiking (47) Jkm (4) JKM Day (2) kursus (1) Log (24) marc (12) MARC wedding (1) MEGA (3) Merdeka. Hiking (4) Mountain (17) MT Kelab (6) picture (7) Plat (3) post morterm (2) program (11) promo (12) R4YH (4) renungan (2) Review (2) revisit (3) Senamrobik (2) t-shirt (3) tips (7) training (6) transtitiwangsa (1) V3 (1) viking (1) Wall Climbing (2)